"Der står ingen steder, at forsikringsselskaberne har pligt til at oplyse kunderne om, at de skal huske at kræve erstatning, men forsikringsselskabet plejer at fortælle kunden, at pågældende har krav på personskadeerstatning,"siger Kirsten Skov Johansen fra fra Forsikringsoplysningen.
Efter at Søndagsavisen i sidste uge beskrev, at mange trafikofre ikke er klar over, at de kan søge erstatning, også når de selv er skyld i en trafikulykke, har der været en sand telefonstorm hos rådgivningsselskabet MegaSikring i Lyngby.
Lars Wilfert fra MegaSikring har flere eksempler på, at advokater ikke har opnået det optimale for deres klienter, der herefter har henvendt sig til ham med deres sag.
"Ved et ganske almindeligt trafikuheld med to biler, vil modpartens ansvarsforsikring betale erstatning, men har man en fritidsulykkeforsikring, en udvidet passagerer - fører forsikring, en gruppe ulykkesforsikring eller en pensionsforsikring har man mulighed for at få erstatning fra alle dem også. Den ene forsikring udelukker ikke muligheder for at få fra den anden. Det glemmer forsikringsselskaberne at fortælle," siger Lars Wilfert.
I alle større byer tilbydes gratis retshjælp, og Forsikringsoplysningen yder også gratis rådgivning i forsikringsspørgsmål.
Politiken 20/12-1997